ŠTA JE ZAJEDNIČKO ALFONSU MUHI I SARI BERNAR

Kad bih htela da imam svoju sliku okačenu iznad kamina koji nemam i mogla da putujem kroz vreme, zvala bih Alfonsa Muhu. Žena u centru, njena bujna, skoro nestvarna kosa koja se uvija i pravi arabeske, odevena u lepršavu haljinu i smeštena u svet ornamenata. Nije ni čudo što se Sara Bernar, poznata francuska glumica tragedija i još jedna muza Evrope s kraja veka, odlučila za njega.

101762429_4497432_sara_12Na Badnje veče 1894. Sara Bernar odbila je ponuđeni plakat za tragediju Gizmonda koja je trebalo da ima premijeru četvrtog januara i zatražila novi. Našavši se u pravo vreme na pravom mestu, Muhi je pripalo ovo zaduženje. Nakon što je osvanuo prve nedelje januara na ulicama Pariza, poster je ostavio veliki utisak na javnost i obezbedio ovom „pariskom Čehu“ večnu slavu. Za razliku od plakata koji su se do tada mogli videti, Muhini su bili uski i oko dva metra visoki, tako predstavljajući slavnu glumicu u skoro pa prirodnoj veličini. Osim toga njegovi posteri su prvi koji su bili tako raskošnih boja i prepuni dekorativnih detalja.

gizmondaNa posteru je prikazana Sara u toku svečane scene procesije u poslednjem činu predstave. Odevena je u raskošnu haljinu koja podseća na svešteničku odoru i koja se preliva i na natpis pozorišta. U ruci drži palmin list, a u kosi ima venac od cveća. Oko glave njeno ime obrazuje nekakvu vrstu oreola, tipičnog za Muhine postere i dekorativne panele, a sastoji se, kao i naziv predstave, od naslikanih komadića mozaika, što je jasan uticaj vizantijske umetnosti kao i kod Klimta.

medeePoznata glumica je bila izuzetno zadovoljna rezultatom i odmah ponudila Muhi šestogodišnji ugovor po kojem je on trebalo da radi ne samo postere za Renesansno pozorište, već i scenografiju i njene kostime, tako ostvarujući ideal savršenog umetnika. Osmislio joj je ukupno sedam postera, među kojima su i Dama sa kamelijama, koji se glumici toliko dopao da ga je iskoristila i za svoju američku turneju, kao i poster Medeja. Nakon što je saznala da ju je njen voljeni napustio zbog druge, Medeja odlučuje da ga kazni tako što će ubiti njegovu novu dragu i sinove koje je ona s njim dobila. Sara je prikazana kako u ruci drži okrvavljeni nož i kako stoji iznad tela jednog od svojih sinova koji kao da leži na njenoj odori. Njene razrogačene oči pokazuju da su svesne užasa koji je počinjen i čine ovaj poster najekspresivnijim od svih koji je Muha uradio za Saru Bernar. Iza njene glave se nalazi stilizovani pejzaž koji oslikava uticaj Japana i na Muhu i ističe egzotični ambijent predstave, a sunčevi obruči kao da prave Medeji oreol. Na ruci nosi narukvicu u obliku zmije koja je prototip one koju je Sara naručila od Fukea, poznatog zlatara u Parizu za kojeg je Muha radio nakit, pa i ovu narukvicu, ali i kome je osmislio enterijer juvelirnice.

Pročitajte ostale tekstove iz kategorija:

Prijavite se na mejling listu i dobijajte najnovije tekstove sa našeg bloga na svoj i-mejl.

Vaš i-mejl:

Podeli članak

Facebook Twitter Delicious Digg Stumbleupon Favorites More

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Kategorije

Facebook

Newsletter prijava

Prijavite se na mejling listu i dobijajte najnovije tekstove sa našeg bloga na svoj i-mejl.

Vaš i-mejl:

CLOSE
CLOSE